16 Mart 2012 Cuma

Açık Hava Buharlı Lokomotif Müzesi kaderine terk edildi

Serkan Kaya
Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demir Yolları’nın  (TCDD) Ankara tren garı yakınlarındaki Açık Hava Buharlı Lokomotif Müzesi şu günlerde harabeye dönmüş durumda. Bu duruma, müzeye ziyarete gelen yerli ve yabancı turistler tepki gösteriyor.

Kültür ve Turizm Bakanlığı ile Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’nın ortaklaşa girişimleri sonucu ülkemize kazandırılan Açık Hava Buharlı Lokomotif Müzesi şimdilerde ziyaret edilemez halde bulunuyor. Geçmişten günümüze 11 buharlı lokomotifin bulunduğu müzenin kapıları zincirli kilitlerle kapalı durumda. Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demir Yolları’na ait olan müze Ankara’nın Ulus semtinde bulunuyor. Müze şehir merkezinde olduğundan ziyaretçileri de bir hayli fazla, ancak ziyarete gelen yerli ve yabancı turistler karşılaştıkları durum karşısında şaşkın ve tepkili. Hiçbir açıklama yapmadan kapılarını kilitleyen müzeye gelen turistler eli boş dönüyor. Ziyaretçiler tepkilerini TCDD Genel Müdürü  Süleyman Karaman’a iletmeye çalışmışlar, ama başarılı olamamışlar.

Ziyaretçiler Tepki Gösteriyor
TCDD Açık Hava Buharlı Lokomotif Müzesi’ ne ziyaretine gelen ve tepki gösterenlerden biri de emekli öğretmen Cihan Keser. Cihan Keser “ Ailemizle müze ziyaretine geldik ama gördüğümüz durum karşısında çok şaşırdık. Ülkemizin bu güzel başkentinde bu müzeyi bu halde görmek üzüntü verici. Yetkililerle görüşmeye çalıştım fakat başarılı olamadım. Dilekçe yazdım , internetten mail attım ama nafile. ” diyerek tepkisini dile getirdi.
Müzede bulunan önemli bilgiler
Açık Hava Buharlı Lokomotif Müzesi’nin kapıları kapalı olduğundan ziyaretçilerin merak ettiği fakat ulaşamadıkları önemli bilgileri derledik.
Demiryollarında İlkler
İlk tren: 1848 yapımı FAIRFIELD adlı trendir. Saatte 40 km hız yaparak birinci mevkide 16, ikinci mevkide 32 yolcu taşıyordu. Birinci Mevkiin panoramik pencereleri bu alanda öncülük yaratmıştır.
Koridorlu ilk vagon: 1853’te New York’ta yapıldı. 15 metre uzunluğundaki vagon, beş kompartıman ve bir WC’ye bölünmüştü. Mekanların hepsi de 45 cm genişliğinde bir koridora açılıyordu.
İlk yataklı tren: 1836 yılında Pennslyvannia-Chambergburg adlı trene ilk yataklı vagon konuldu. Vagon dört kompartımana ayrılmıştı. Yolculara yastık, battaniye verilmediğinden ayakkabı ve giysileriyle kıvrılıveriyorlardı.
İlk dizel lokomotif: Düzenli sefer yapan dizel lokomotif İsviçre’de yapılıp, Tunus demiryollarında işletildi.
İlk gezinti treni: 1834 yılında Glasgow demiryolunca hizmete verildi. Belirli bir olay için tek seferlik tren gezisi 7 Ağustos 1839 günü İngiltere’de küçük bir istasyona gerçekleştirildi.

Buharlı tren turlarının yapıldığı ülkeler ile hatları
Türkiye: Batı ve Doğu Anadolu bölgelerinde turistik amaçlı turlar düzenlenmektedir. Çalışabilir durumda 58 adet buharlı lokomotif bölgelerde bulunmaktadır.
Hindistan: Delhi-Bombay-Himalaya turu
Pakistan: Lahor-Peşaver
Çin: Pekin-Datong arası turistik turlar, ülke genelinde yılda 400 adet üretilen buharlı lokomotifler her coğrafi bölgenin özelliklerine göre yapılıp kullanılmaktadır.
Endonezya: Cibatu-Sumatru
Güney Afrika: Johanesburg-Kimberley
Polonya: Güney Batı Polonya ile Bohemya turu
Macaristan-Avusturya-Almanya: Zaman zaman birbirlerine bağlantılı olarak bu ülkeler arasında tren turları düzenlenmektedir.
Fransa: Marsilya-Nice-Limone
İsviçre: Davos-Lanquart 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.