28 Ocak 2012 Cumartesi

Kızılay-Dikmen ulaşımında teleferik tartışılıyor

Ayten AKGEYİK
Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı Gökçek Kızılay-Dikmen arası ulaşımda tek çözüm yolunun teleferik olduğunu savunurken, Şehir Plancıları Odası Ankara Şube Başkanı Orhan Sarıaltun teleferik projesini “gayri ciddi ve gerçek dışı” diye niteliyor.
Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı Melih Gökçek, Belediye Meclisi toplantısında  “Kızılay Or-an Hattına Teleferik” projesi ilgili bilgi verdi. Gökçek, ''Dünyada teleferik ve şehir içi toplu ulaşım uygulamaları'' başlıklı sunumunda, teleferiğin, sadece dağlık bölgelerde kurulu, turistik tesisler, kayak merkezleri için kullanılan bir taşıma aracı olarak bilindiğini, ancak son yıllarda giderek artan şekilde şehir içi toplu ulaşım aracı olarak da kullanılmaya başlandığını söyledi.
“Dünyada yüzlerce örneği var”
Gökçek, Hong Kong, Singapur, Koblenz (Almanya), Bolzano (İtalya), New York (ABD), Portland, Oregon (ABD), Karakas (Venezüella), Rio de Janerio  (Brezilya) gibi önemli kentlerde ulaşımı rahatlatmak için teleferiğin kullanıldığını söyledi. Melih Gökçek, ''Saatte 10 bin yolcu, tekyönlü ise 5 bin yolcuyu teleferikle taşımaya kalkarsanız, 100 tane otobüs seferine denk oluyor. Aynı şekilde 2 bin otomobil seferi de ancak 5 bin tek yönlü giden teleferiği karşılıyor.” dedi.
Dikmen'de yoğun bir nüfus yaşadığına dikkati çeken Gökçek, şunları söyledi:
''Bu nüfusu Kızılay'a havadan taşımak suretiyle sorunu çözeceğimize inanıyoruz. Dikmen Vadisi tamamlandığında yakın çevresiyle birlikte yaklaşık 100 binlik bir nüfus ortaya çıkacak. Bir yanda geliş gidiş olarak kullanılan Dikmen Caddesi, diğer yanda da yine geliş gidiş olarak kullanılan Hoşdere Caddesi kesinlikle bu yükü kaldıramayacak. Bir çözüm bulmak zorundasınız. Üçüncü bir yol açma şansı bulunmadığına, Dikmen Vadisi'nden metro geçirmek de fiziksel olarak mümkün olamayacağına göre Vadinin her iki tarafına hizmet edebilecek tek çözüm yolu teleferik olarak gözükmektedir.”
Gökçek, teleferiğin ne zaman yapılabileceğiyle ilgili soruya da ''seçimden önce'' yanıtını verdi.
“Turistik değil toplu taşıma amaçlı”
Ankara Büyükşehir Belediyesi Raylı Sistem Yapım Hizmetlerinde Makine Mühendisi Faik Dikmen, teleferiğin şehir merkezinde olabileceği gibi kırsal kesimlerde de kullanılabileceğini, teleferiğin daha önce sadece turizm amaçlı kullanıldığını, ama günümüzde şehrin düz olmayan bölgelerinde ulaşım amacıyla da kullanılabileceğini söyledi. Teleferik projesinde de görev alan Dikmen, “Türkiye’de toplu taşımacılıkta Karadeniz örneğini görebiliriz. Bunun dışında Ankara Keçiören’de, Bursa Uludağ’da ya da İstanbul Haliç’te turizm amaçlı teleferik kullanılıyor. Fakat biz turizm amaçlıdan ziyade toplu taşıma amaçlı düşünüyoruz.”dedi.
Faik Dikmen, Projenin Kızılay Or-an hattını kapsamasını,  buraların şehir merkezine uzak olmaması ancak ciddi kot farklılığının bulunmasıyla açıkladı. Dikmen “Or-an’ı seçmemizin birinci nedeni eğimden dolayı. Bazı yerlere raylı ulaşımı götüremezsiniz . Örneğin Ankara Kalesi gibi yüksek bir yere ulaşım sadece teleferik ile olur. Çünkü yeraltından götürdüğünüz zaman yeraltı ve mesafe ile yükselti arasındaki fark çok fazla olur, yerin 100 metre altına bir metro yaparsanız kimseyi indirip çıkaramazsınız.” dedi. Dikmen, Dikmen Vadisi projesi kapsamında buranın ulaşım ihtiyacının artacağını ve teleferik ile burayı rahatlatmak istediklerini söyledi.
“En çevreci toplu taşıma aracı”
Faik Dikmen güvenlik ile ilgili eleştirilere de “Teleferik güvenlidir. Telin kopma ihtimali yoktur. Zaten gelişmiş güvenlik sistemleri vardır.” diye yanıt verdi.
Teleferiğin diğer toplu taşıma araçlarına göre daha çevreci olduğuna ve daha az enerji tükettiğine dikkat çeken Dikmen, maliyetinin de oldukça düşük olduğunu söyledi. Faik Dikmen, ihalenin henüz sonuçlanmadığını ancak sonuçlanırsa en geç 1 yıl içerinde faaliyete geçeceğini söyledi.
“Gerçek dışı ve gayri ciddi”
Şehir Plancıları Odası Ankara Şube Başkanı Orhan Sarıaltun ise teleferik projesinin Melih Gökçek'in yine bilimsel dayanağı olmayan bir ulaşım projesi olduğunu söyledi. Bu yöntemle kentteki ulaşım sorununun çözülemeyeceğini savunan Sarıaltun şöyle konuştu:

"Ben böyle bir şeyi ne duydum ne de gördüm. Metropol merkezinde böyle bir örneği görmek mümkün değildir. Bu kayak merkezi teleferiği değil, ulaşım aracı olacak bir teleferikmiş. Kentin sorunları böyle çözülmez. Yurt dışında bir şeyler görüp ‘Bunu bizim Ankara'da da yapalım’ demekle olmaz” dedi. Başkan Orhan Sarıaltun, kentin en canlı noktasında, raylı toplu taşıma sistemlerinin tercih edilmesi gerekirken böyle bir teleferiğe harcanacak her kuruşun hatalı ve yanlış olacağını söyledi. Olayın takipçisi olacaklarını söyleyen Sarıaltun “Bu proje gerçek dışı ve gayrı ciddidir” dedi.
Yap-işlet modeli
Dikmen Vadisi Teleferik Sisteminin, başlangıç ve bitiş istasyonları dahil toplam 10 durak olması planlanıyor. Teleferik, 9 kilometre uzunluğunda düşünülüyor ve başlangıç noktası Güvenpark, bitiş noktası Panora AVM olarak öngörülüyor. Güvenpark'ta dolmuşların kalktığı yerden itibaren 24 dakika, durmalar da eklendiğinde toplam 40 dakikalık bir seyahat olacağı tahmin ediliyor. Yap-işlet modelinin düşünüldüğü projenin toplam maliyetinin 30-40 milyon doları bulması bekleniyor.       

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.