3 Ocak 2014 Cuma

“Her kitap ayrı bir dünyadır”

Sahafçı Çağlar Mutlu,  kitapların kendisi için özel bir yeri olduğunu söylüyor. Sahafçılık ve kitaplar üzerine konuştuğumuz Mutlu,  “Her kitap ayrı bir dünyadır, her insan da ayrı bir dünyadır. Ben kendimi klasiklerde buluyorum.” diyor.



Burak ERDAL

Yaklaşık 16 senedir sahafçılık mesleğini devam ettiren Çağlar Mutlu her insanın kendisini bulabileceği bir kitabın olduğunu dile getiriyor. Mutlu,” Günümüz toplumu piyasa kitaplarını talep ettiği için ister istemez bende toplumun talebine doğru kayıyorum. Ben de toplumcu oluyorum.” diyor.

Size göre sahafçılık nedir?
Kitap tozu içinde durup onları koklayarak, kendini bulmaktır. İnsanlarda kendimi bulamadığım için kendimi kitaplarda buluyorum.

Sizi sahafçılığa çeken etken nedir?
Beni bu işe çeken etken, ben ticareti çok seviyordum, hem de para kazanmak istiyordum. Çünkü ailemden para alamıyordum. Ve çalışmak istiyordum. Amcam da bu işi yapıyordu. Ben de amcamın yanında cumartesi ve pazar günleri okul tatillerinde bu işi yapmaya başladım.

Kitap sizce neyi ifade ediyor?
Kitap bilgiyi ifade eder, kültürü ifade eder, kendini açıklamayı ifade eder. Kitap zenginliktir. Bir ulus gibidir. Bence kitap, kendi içinde bir toplumdur.

İyi bir okuyucu nasıl olmalıdır? Türk toplumu hakkında ne düşünüyorsunuz? Sizce okuyan bir toplum muyuz?
İyi bir okuyucu seçici olmalıdır. Bence iyi bir okuyucu gözlerinden zekâ fışkıran bir okuyucudur. İyi bir okuyucudan bahsediyorsak eğer. Türk toplumu okuyan bir toplum değil. Okuyan bir toplum değil ama okuyan bir toplum. Ne okuduğunu bilmeyen ama okuyan bir toplum. Yani genelleme yaparsak eğer birilerinin reklamı, önerisi üzerine okuyan bir toplum. Birilerinin elinde görüp, onu merakı ve ben de okuyayım demesiyle başlayıp ama esasında ne okuduğunu bilmeyen okumak için okuyan bir toplumuz.

Kitabı sevdirmek için sahafçının bir görevi var mıdır? Okuyucu size bir kitap sorarsa kitabı nasıl anlatırsınız, kitabı nasıl tanıtırsınız?
Kitabı sevdirmek için sahafçının bir görevi yoktur.  Zaten kitabı seven, kitaba gelir. Öncelikle okuyucunun okumak istediği türü sorarım. Onun açıklamasından yola çıkarak, zengin bir çeşit sunumu yaparım. Buna göre kitap satışını yaparım. Okuyucunun kitapta kendisini bulmasına yardımcı olurum.

Bu işin zorlukları nelerdir?
İlk zamanlarda bu işin zorluklarını tattım. O da şu yüzden, insanların taleplerine yetersiz kaldığımdan. Çünkü işi tam olarak bilmiyordum. Amcamın yanında bu işi öğrendikten sonra bu yetersizliğin üzerine çıktım.  İstek ve azimle işimi severek yaptım ve yapıyorum. Bu sayede başarılı oldum.

Sizin okuduğunuz ve etkilendiğiniz yazarlar var mı? Günümüz kitaplarını okuyor musunuz?
Elbette ki var. Daha çok dünya klasiklerini okudum. Ama dünya klasiklerini artık okumuyorum. Çünkü artık günümüz kitapları reklam üzerine kitaplar veya oku, kaldır, at kitaplarıdır. Bunlar da benim ilgimi çekmeyen kitaplar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.