8 Ocak 2014 Çarşamba

Türkiye’de Emeklinin Hali

İmren Çiçek ÖZBEK




Çalışan hemen herkes emeklilik gününün hayalini kurar. Kimisi emekli olunca dünyayı gezmek, kimisi sessiz sakin bir sahil kasabasına yerleşmek, kimisi şehirden uzak müstakil bahçeli bir evde domates yetiştirmek ister. Kısacası herkes emekli olunca hayatlarında birçok şeyin değişeceğine inanır ve çalışırken fırsat bulup yapamadığı birçok şeyi emekli olunca yapmak ister. Bakalım bu hayaller emekli olunca gerçekleşme imkânı bulabiliyor mu? Röportajımızı 10 yıl önce emekli olan Zekeriyya Özbek ile Anıtkabir’de gerçekleştiriyoruz. İzmirli olan Zekeriyya Bey Ankara’ya kızını ziyaret etmeye gelmiş, gelmişken de Atamızın kabrini ziyaret etmeyi ihmal etmemiş.

İyi günler Zekeriyya Bey kaç yılında nereden emekli oldunuz?
İyi günler efendim, ben Sosyal Sigortalar Kurumu hastanesinde hasta bakıcı olarak çalıştım. 2003 yılında emekli oldum, yani kamuda 25 yıl bir fiil çalıştım.

Genç yaşta emekli olmanızın sebebi nedir?
Hasta ve cenaze görmeye tahammülüm kalmamıştı o yüzden emekliliği hak ettiğim an emekli oldum. O kadar bıkmışım ki hastaneden, işi bıraktıktan sonra hastalansam bile hastaneye gitmedim.

Sizce ideal emeklilik yaşı kaçtır?
Bence bayanlar için ideal emeklilik yaşı 50 erkekler için ise 55’tir.

Çalışırken herhangi bir sendikaya üye miydiniz? Size faydaları nelerdi?
Çalışırken Memur-Sen sendikasına üyeydim, daha sonra sendika idaresinin yanlış tutumlarından dolayı istifa ettim. Şahsen sendikanın hiçbir faydasını görmedim. Sadece maaşımdan aidat kesiyordu.
Emeklilikten neler bekliyordunuz? Beklentilerinizi karşılayabildiniz mi?
Emekli olduktan sonra küçük çaplı kendi işimi kurma hayalim vardı. Fakat maalesef bu hayalim gerçekleşemedi.

Emekli olduktan sonra hayatınızda neler değişti?
Emekli olduktan sonra bir beyin kanaması geçirdim. Bu olay bir sağ gözümün görüş açısını değiştirdi. Hayallerimi gerçekleştiremememin en büyük sebebi budur.

Çalışma hayatınızdan kalma alışkanlıklarınız var mı?
Çalışma hayatımdan kalan en büyük alışkanlık gece kaçta yatarsam yatayım, her sabah işe gidecekmiş gibi saat altıda uyanıyorum.

Geri dönüş şansınız olsa işinize geri döner miydiniz?
Aynı işe geri dönmek istemezdim. Çünkü her gün hasta insanları görmek hem moralimi hem de psikolojimi bozuyordu. Fakat farklı bir işte çalışmak isterdim.

Emekli maaşınız ihtiyaçlarınızı karşılıyor mu? Ek bir geliriniz var mı? Nasıl geçiniyorsunuz?
Maalesef karşılamıyor. Her gün yapılan zamlara maaş dayanmıyor. Hiç bir yerden ek gelirim yok. Kredi kartlarına borçlanarak idare ediyorum. Sonunun nereye varacağını ben bile bilmiyorum.

Emekli maaşına yapılan zamdan memnun musunuz?
Zam dediğiniz 35 lira bunu çocuğa verseniz güler size. Gerçi biz alıştık bu duruma.

Peki, yapılan zamların bu kadar düşük olmasının sebebi nedir sizce?
Hükümetler milli geliri kendi parası gibi har vurup harman savurduğu için, emekliye ancak bu kadar düşüyor. Ayrıca emekliler her zaman devlete külfet, artık işe yaramaz insanlar olarak görülüyor. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.