10 Ocak 2014 Cuma

Nodret: Yabancı Öğrencilerin de ekonomik durumları iyi değil

Murat ÖZDEMİR

Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin karşılaştıkları problemleri, yaşadıkları zorlukları Afganistanlı Omdidullah Nodret’ten dinledik. Eczacılık Fakültesi 1.sınıf öğrencisi olan Omidullah, genel olarak yerli öğrenciler gibi yabancı öğrencilerin de ekonomik sıkıntılardan şikayetçi olduğunu belirtiyor.


Üniversite eğitimi için neden Türkiye’yi seçtiniz?
Türkiye’de okuyan her öğrencinin farklı bir tercih sebebi var. Benim en önemli tercih sebebim birçok alanda olduğu gibi eğitimde de Türkiye’nin Afganistan’dan daha ileride olması ve şartlarının daha elverişli olması. Türkiye’nin Müslüman bir ülke olması ve bu anlamda Afganistan’da tanınıp bilinmesi de tercihimde etkili oldu. Ben Rusya, Hindistan, İran, Pakistan, Kazakistan gibi ülkelerin içinden Türkiye’yi tercih ettim. Kendi ülkemde de bir iç savaş sürüyor ve bu iç savaş da yurtdışında eğitim görmemi zorunlu kıldı diyebilirim.

Buraya gelmeden önce Türkiye hakkında bir bilginiz var mıydı?
Evet, biraz bilgim vardı. Sadece kitaplardan değil dizilerden filmlerden az çok bir bilgim vardı, ama Türkiye’yi tercih ettikten sonra okuyacağım ülke hakkında daha detaylı bir araştırma yaptım. Ve zaten Türkiye ve halkı Afganistan'da çok iyi biliniyor. Türkiye’ye karşı bir empati var. Müslüman ülke olması da bunda çok etkili.

Bu süreçte dilden kaynaklı ne tür sıkıntılarınız oldu?
Tabi ilk geldiğimde çok sıkıntı çektim doğal olarak. Çok basit bir cümleyi dahi kuramıyordum kendimi ifade edemiyordum ama tabi zamanla bu sıkıntıları aştım. İstanbul da bir yıl TÖMER’de Türkçe eğitimi aldım. Çok da faydalı oldu. Onun dışında tabi her yerde Türkçe konuşulduğu için de öğrenmesi çok daha kolay oldu.

Derslerde zorlanıyor musunuz?
Genel olarak yabancı arkadaşlar kendilerini ifade edebilecek kadar Türkçe öğreniyorlar, ama derslerde bazen zorluk çekiyoruz. Öğretim görevlileri bizi dikkate almadan ders anlatıyorlar ve biz de takip etmekte zorlanıyoruz çünkü akademik dil farklı ve bunu tam anlamıyla öğrenebilmemiz için de zamana ihtiyacımız var. Hocalarımızın da sınıftaki yabancı öğrencileri dikkate alıp ona göre ders anlatmaları gerekiyor.  Biz kendi ülkemizde farklı bir tarih ve edebiyat gördüğümüz için özellikle burada tarih ve edebiyat derslerini kavramakta zorluk çekiyoruz.

Yabancı öğrencilerin genel olarak sorunları nelerdir?
Birçok sorunumuz var. Ama başlıca olarak ekonomik sıkıntıları söyleyebilirim. Burada sadece yerli öğrencilere burs veriliyor yabancı öğrencilere verilmiyor. Oysaki yabancı öğrencilerin de ekonomik durumları iyi değil. Sağlık güvencemiz de yok, paralı bir şekilde sağlık hizmeti alıyoruz. Bu da bizim için ayrı bir yük. Türkiye’de ulaşım da çok pahalı. Bu anlamda da zorlandığımızı söyleyebilirim.

Son olarak eklemek istediğiniz bir şey var mı?

Ben zorlukları olsa da Türkiye’de olmaktan burada okumaktan dolayı çok mutluyum. Türk insanı çok yardımsever ve güler yüzlü bize karşı da çok sıcak davranıyorlar. Türkiye zaten çok güzel bir ülke, okulu bitirip ülkeme döndüğüm zaman Türk kültürünü kendi ülkemde tanıtmaya çalışacağım.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.