18 Aralık 2011 Pazar

YİNE YENİ YENİDEN KUKLA SANATI

Merve Nur EREN
Başkent Tiyatroları Genel Sanat Yönetmeni Mehmet Tahir İkiler, Başkent Tiyatrolarının kuklacılık sanatını Ankara’da tekrar canlandırdığını belirtiyor. Başkent Tiyatroları kurulduğu günden beri kendi bünyesindeki öğrencilerini kendisi yetiştirmiş, bu tiyatroda yetişen öğrenciler de kendi öğrencilerini kendileri yetiştirip kadronun büyümesine katkı sağlıyorlar. İkiler,  yeni öğrenciler yetiştirmek için Şubat ayı içerisinde başkanlığını yaptığı Kukla Karagöz Derneği önderliğinde yapım ve oynatım kurslarının başlayacağını, bu kursların iki yıl boyunca iki dönemden oluşacağını, yetenekli öğrencilere seslendirme yapım ve oynatım alanında eğitim verileceğini vurguladı.

Kuklacılığın yok olduğunu düşünüyor musunuz?
Hayır. 1994 yılından önce isim olarak yoktu, elbette bunu yapanlar vardı. Şöyle söyleyebilirim Ankara’da benimle başladı ve gelişti.
Kuklacılık nasıl canlanıyor?
Kukla ve Karagöz Ramazan aylarında animatörlerin geçim kaynağı haline geldi. Bu sadece belli bir ayda ortaya çıkıyor ve tekrar unutuluyordu. Kukla ve karagöz tek bir ay değil her zaman oynatılmalıdır. Tiyatromuzda öğrencilerime yer veriyorum, onları yetiştirip boşluğu doldurmaya çalışıyoruz. Böylece bu sanatın canlanacağına inanıyorum.
Kuklaları kendiniz mi yapıyorsunuz?
Atölyemizde iki yüze yakın kukla bulunuyor. Burada yetiştirdiğim eğitim verdiğim öğrencilerimle birlikte yapıyoruz. Bir kukla sanatçısının iyi bir ressam, iyi bir terzi, iyi bir marangoz ve iyi bir heykeltıraş olması gerekir. Bu dördü bir kişide varsa elindeki malzeme ile kuklaya işler.
Bütün eserleri baştan mı yazıyorsunuz?
Oyunları yazarken başlangıç yaparım. Mesela; Çeşme Başı Cazular adlı bir oyun var ve yazım dili ağır, genel temasını alarak derliyorum. Kayıkçı Sefasında da belli temaları alıp uyarladım.
Bütün eserlerde peki böyle bir çalışma yapıyor musunuz?
Karagözde de yapıyorum ama kukla da yok. Bütün kukla oyunların konusunu kendim yazıyorum.
Birçok oyun yazıp oynadınız. Bunlar arasında çok beğendiğiniz bir oyununuz var mı?
Evet. Oyunlarım arasından en çok Kukla Karagöz oyunu olarak; Ormanların Efendisi. Ben Kukla Değilim ve Kayıkçı Sefası’nı seviyorum.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.